Jongensdroom - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Alex Berg - WaarBenJij.nu Jongensdroom - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Jongensdroom

Door: Alex van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Alex

11 Oktober 2014 | Botswana, Kasane

Beste Thuisblijvers,

Hier ben ik weer, jullie trouwe blogger. Met nieuwe verhalen van een nieuw avontuur. Je hebt namelijk gewone vakanties en vakanties die je kunt bestempelen als een jongensdroom. Een vakantie die je een keer in je leven wilt hebben gemaakt, zodat je er later met sterke verhalen over kunt vertellen. Deze hoort daar zeker bij, want een vakantie door Zuid-Afrika, Namibië en Botswana met je eigen 4x4 en tenten op dak, is stiekem een heel stoer avontuur! In deze eerste blog de sterkste verhalen van de eerste twee bomvolle weken. Geniet er net zoveel van als wij, want het is tot nu toe fantastisch!

Na een prima vlucht landen we 's avonds in Johannesburg en gaan we naar ons hotel. De volgende dag begint het avontuur pas echt. We halen onze Toyata Hilux inclusief kampeer uitrusting en de nodige technische ondersteuning voor als we door de Afrikaanse wildernis rijden. Het blijkt een hele nieuwe auto te zijn en inclusief de technische kennis van Marco en Leonard en onze kennis over de te bezoeken landen, heb ik er alle vertrouwen in dat we veilig door Zuidelijk Afrika gaan toeren. Na alle boodschappen te hebben gedaan rijden we de eerste 700 km. We passeren de eerste grens naar Botswana en maken hier direct kennis met de Afrikaanse logica die komt kijken bij elke grensovergang: Door de douane bij balie 1 in land 1 (Zuid-Afrika) en ontvang de eerste van vele stempels in je paspoort. Vervolgens 100 meter doorrijden naar de grens van land 2 (Botswana). Daar formulier A invullen bij balie 1 en ontvang stempel 2. Auto registreren bij balie 2, door formulier B in te vullen en vervolgens betalen bij balie 3 om ook stempel 3 te ontvangen. Heel logisch allemaal en stiekem natuurlijk puur genieten. Dit doen we overigens bij elke grensovergang wat ervoor heeft gezorgd dat ik ondertussen alle nummers en data op mijn paspoort uit mijn hoofd weet en alle auto gegevens ook kan opdreunen. Altijd handig!

De eerste dag is echter nog niet voorbij. Aangezien we onze eerste stop per se willen halen, moeten we iets langer doorrijden dan gepland waardoor het donker wordt. Dit blijkt een behoorlijke uitdaging. De wegen zijn geen enkel probleem, maar de koeien, geiten en mensen langs de weg des te meer. Na twee spannende ingrepen, diverse schimmen dicht langs de weg en de nodige uitwijkingen komen we veilig aan in Kang maar dit gaan we niet meer doen.

De dag erna rijden we verder door naar Namibië. We houden het tempo er goed in. Iets te goed blijkt even later, want ook in Botswana is de lasergun geïntroduceerd, waardoor we een verkeersboete krijgen. Deze is eerst 480 Pula, maar omdat we nog geen Pula's hebben gaan we allereerst pinnen. Bij terugkomst is de boete gezakt tot 400 Pula. Als we aangeven dat we dat wel erg veel vinden, blijkt 200 Pula ook genoeg. Dat is nog eens op z'n Hollands onderhandelen!
Na dit oponthoud passeren we de grens met Botswana en eindigen we de dag met een citytrip en een gezellig etentje in Windhoek.

De dag erna rijden we naar een van de vele hoogtepunten van Namibië: de Sossusvlei. De weg er naar toe is al uniek, zoals eigenlijk alle wegen in Namibië. Het zijn vaak eindeloze wegen door net zulke eindeloze lege vlaktes. Vlaktes met oneindig veel zand, stenen en zoutvlaktes. Of juist eindeloze vlaktes met lage begroeiing, super indrukwekkende gebergtes/canyons en daarboven fantastische luchten. We wanen ons in een surrealistische omgeving. Eigenlijk onbeschrijfelijk, maar ik doe hier een dappere poging...

In de voormiddag komen we aan in Sossusvlei, een park dat vooral bekend staat om zijn rode duinen in een woestijnlandschap. Hier binnen ligt de deathvlei, een kale vlakte met dode bomen. Eerst maken we een goede maaltijd, zodat we aan het eind van de middag naar het park kunnen om de zonsondergang te bekijken. In het park zien we de eerste dieren van deze reis: gemsbok, struisvogel, springbokken en nog wat vogels en andere dieren. In dit landschap is alles even mooi. Voor de ultieme zonsondergangervaring willen we naar de deathvlei, maar deze blijkt lastiger te bereiken dan gedacht. De laatste vijf kilometer gaan over een zachte duinweg en door onze korte ervaring met de auto gaat het niet heel soepel. Uiteindelijk zien we een deel van de zonsondergang duwend tegen een auto in het zand. Gelukkig zijn we wel op tijd uit het park en hebben we onderweg toch nog hele gave foto's gemaakt van het gebied met rode zonnestralen. Uniek.

De volgende dag gaan we vroeg op (4.40 uur) om de zonsopgang vanaf Dune 45 te bekijken. Dune 45 is namelijk dé duin van het park en hier vandaan heb je een super uitzicht over de vallei. We halen de top op tijd en samen met een aantal andere vakantiegangers genieten we van het moment. Ik maak uiteraard weer veel te veel foto's (overigens tijdens de hele reis), maar er zitten weer pareltjes tussen hoor!

Daarna wagen we een tweede poging om naar de deathvlei te gaan. Deze keer verlagen we de druk van de banden, houden we het tempo hoog en voelen we ons Dakarrijders, waarna we zeer soepeltjes het eindpunt bereiken. Hier wandelen we ook naar de top van een aanliggende duin en hebben we een wonderschoon uitzicht over de vallei. Vervolgens lopen we nog door de vallei zelf en maken we unieke (maar ook de gebruikelijke) foto's. Mijn nieuwe camera werkt in ieder geval perfect.

Na dit avontuur rijden we via canyon landschap en eindeloze vlaktes niets naar Swakupmond. Bij Walvisbaai bekijken we ook nog de kolonie flamingo's en 's avonds eten we een pizza in de stad. Wat een dag!

We kunnen natuurlijk niet te lang niets doen, dus de volgende dag gaan we na een ochtend Swakupmond op zoek naar nieuwe adrenaline prikkels. En waar krijg je die meer van dan van skydiven? De vorige keer in Nieuw Zeeland was immers ook geweldig, dus met het uitzicht over Namibië zal dat zeker weer gebeuren. En ja, het uitzicht over het woestijn landschap, de duinen en de oceaan is geweldig, de vrije val is heerlijk en het vliegen met de parachute is heel mooi (hoewel mijn maag er andere gedachtes over heeft). Maar ik merk dat ik deze keer heel erg blij ben om weer veilig op de grond te staan. Misschien is het mijn verantwoordelijkheidsgevoel als aanstaande oom, maar dit was het wel voor mij met skydiven. Gelukkig heb ik de meest unieke plekken ter wereld om te skydiven afgevinkt. Ik mag met opgeheven hoofd met skydive pensioen.

De volgende dag is een iets rustigere culturele dag. We bezoeken Twyfelfontein met als hoogtepunten Burnt Mountain, Organ pipes, het petrified forrest en de carvings bij Twyfelfontein. Dit zijn oude wandtekeningen op grote rotsblokken. Na deze ochtend eten we in een veel te luxe lodge en rijden daarna weer verder naar onze volgende bestemming. We eindigen met een fikse onweersbui de dag in Outjo.

De dag erna halen we eerst boodschappen om daarna onze eerste gamedrive dag te hebben in Etosha. Dit is een van de mooiste wildlifeparken van Namibië. We hebben geluk want we zien hele grote kuddes zebra's, springbokken, gnoe's en gemsbokken. Ook zien we olifanten, een neushoorn, hyena en giraffen. De elegantie van al deze dieren blijft uniek. 's Avonds hebben we voor het eerst een braai. Dat is gewoon een barbecue, maar een braai klinkt natuurlijk veel toffer. Op de camping is er ook een waterpool voor dieren. In de middag hadden we deze al bekeken, maar toen was het er erg stil. Mijn gevoel zegt dat ik toch even moet gaan kijken en dat blijkt niet ongegrond. Ik zie twaalf olifanten en zes neushoorns bij elkaar. Het geluid van de drinkende olifanten is bijna hypnotiserend en ik blijf veel te lang kijken, want het is super indrukwekkend.

De volgende dag beginnen we met een early morning game drive. Vroeg op om de mooiste dieren te spotten en de gaafste foto's te maken. Ook vandaag zien we weer van alles: olifanten, zebra's, gnoe's, kudu's, vogels en klein wild. Helaas nog niet super spectaculair, zeker als je ondertussen al iets verwend bent. Maar net als de moed begint te zakken, zien we het mooiste dier dat ik ooit heb gezien in een wildlife park: een luipaard met twee welpjes. Ze lopen rustig door het gras en gaan perfect zitten op een rots. Dat zijn weer top foto's!

Daarna drinken we iets bij een fantastische lodge en rijden we door naar onze volgende bestemming. Onderweg zien we steeds vaker de traditionele Afrikaanse lemen hutjes. Heel authentiek. Ook zwaaien de kinderen naar ons en dat geeft een heel bijzonder gevoel. Dit is Afrika in zijn meest pure vorm. 's Avonds hebben we een camping aan de Okavanga River in Divingu. Tijdens de braai (want we hebben de smaak te pakken en voelen ons al een klein beetje Afrikaan) horen we de nijlpaarden op de achtergrond. Geweldig.

De volgende dag starten we met een lekker ontbijt op deze unieke plek. Daarna gaan we naar het Mahango Game Reserve. We rijden langs de rivier en zien weer heel veel wildlife, zoals olifanten, apen, impala's, wrattenzwijnen en zebra's. Bij een picnic plek mogen we uitstappen en in de verte zien we een groep olifanten. Het begint al bijna te wennen.

In de middag bezoeken we het Bwabwata National Park en dan specifiek Buffalo area. Het park doet zijn naam eer aan, want we zien voor het eerst deze reis verschillende waterbuffels. Ook zien we olifanten en Nijlpaarden als we langs de Okavanga River rijden. Ik blijf het zeggen, maar ook dit is weer heel mooi. Hierna rijden we nog door de Caprivistrip voor ons laatste stuk Namibië.

Het hoogtepunt van deze dag blijkt later nog te volgen als ik lees dat mijn neefje is geboren. Vanaf vandaag ben ik de super trotse oom van Sem die hopelijk nog lang de verhalen van zijn oom wil aanhoren...

De dag erna rijden we naar Kasane, waardoor we onze paspoort weer iets uitbreiden met interessante stempels, doordat we weer Botswana in gaan. In de middag relaxen we wat bij het zwembad van de lodge en de camping. Een dag die ik dus in twee zinnen kan beschrijven.

Gisteren hebben Marco en ik een uitstapje gemaakt naar de Victoria Falls in Zimbabwe (stempels sparen). Ik moet zeggen, vorig jaar heb ik in Canada heel veel watervallen gezien, maar deze is toch echt wel uniek. Zo enorm groot en zo veel water. En dan is het nog de droge tijd! Vanaf verschillende plekken hebben we een schitterend uitzicht over de brede strook. Ook hier kan je weer uren naar kijken.

Tot slot vandaag. Wat was dit weer een dag! We zijn namelijk al vroeg vertrokken met onze trouwe auto voor een gamedrive in Chobe National Park. Ook weer een bekend wildlife park en in de ochtend is de kans op wild het grootst. Ook vandaag zien we weer van alles. Olifanten zijn redelijk standaard, maar dat ze op een paar meter van je auto staan waardoor je ze niet op de foto krijgt is wel heel indrukwekkend. Een ander hoogtepunt is dat we vandaag onze big five bingo kaart vol krijgen: we zien namelijk de leeuw! Drie leeuwinnen staan weer perfect op de foto. Dat was heel erg tof, want ik wilde de leeuw zo ontzettend graag zien.

Er is geen tijd om te flierefluiten dus na de gamedrive doen we snel boodschappen voor de aankomende dagen als we door Chobe gaan rijden. Hierna gaan we direct door naar de river cruise over de Chobe River. We willen natuurlijk niets missen. We zien nijlpaarden, heel veel olifanten, verschillende krokodillen, nog veel meer waterbuffels, zeearenden en weet ik wat nog meer. Super. Om deze dag in stijl af te sluiten hebben we zojuist in het restaurant van de lodge gegeten met Afrikaanse dans en zang op de achtergrond. Ik vind het een geslaagde dag.

Kortom, we vermaken ons uitstekend, het is hartstikke gezellig en het levert weer een veel te lang verhaal op, maar ik geloof dat de jongensdroom werkelijkheid is geworden...

Tot de volgende blog!

• 12 Oktober 2014 - 09:02

Pa:

Ik zal kort zijn in mijn reactie.
    Ik ben heeeeeeeel erg jaloers!!
    Geniet nog de komende weken en de groeten aan je vrienden

• 12 Oktober 2014 - 09:19

Ma:

heerlijk om zo,n reisverslag te lezen. Wat een avonturen. Geniet nog volop! Groeten aan jullie
    allen.

• 12 Oktober 2014 - 14:18

Paul, Hester En Sem:

Wat geweldig om te lezen dat je de big five bingokaart vol hebt gekregen. Het jacht luipaard is een van de mooiste dieren op aarde, maar zo moeilijk te spotten! Je verslag is voor ons zo herkenbaar. We kunnen alle lezers van dit blog deze reis aanbevelen! Geniet van deze
    Vakantie. We lezen graag je volgende blog en doe de groeten aan Marco & Leonard.

• 12 Oktober 2014 - 19:35

Justin :

Alex, Klinkt super! Je hebt al veel meer gezien dan in Blijdorp. ;-)
    Mooie avonturen.
    Geniet van je sky-dive pensioen - dat bevalt mij ook heel erg goed...;-) - en van deze trip!
    ben benieuwd naar stage 15 tot 30 van de rally.. En natuurlijk naar de foto's!
    Groet jus
    ( @Paul en Hester: gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!)

• 12 Oktober 2014 - 19:58

Kitty:

Superleuk om te lezen zeg!
    Er kan nog minstens zo'n lang verhaal bij de komende weken.
    Enjoy!

• 15 Oktober 2014 - 14:10

Guus Padmos:

Hallo Alex,

Dat leest weer helemaal niet verkeerd .Een aardige jongensdroom. De beestjes die je noemt kom je hier in Den Haag niet tegen. Hier zijn alleen politieke papegaaien die elkaar napraten. Alhoewel er ook struisvogels zijn die de kop in het Scheveningse zand steken. Geniet van je vakantie en de country roads.

Groeten Guus

• 22 Oktober 2014 - 19:16

Theo En Els Levering:

Hoi Alex,

Heerlijk om dat verslag te lezen. Wat hebben jullie veel verschillende dieren gezien.
    Maar goed dat we niet alles weten, zoals in donker rijden, sky- dive ( Heeft Leonard vast niet gedaan??),
    vastzitten in zand enz.
    Gefeliciteerd met de geboorte van je neefje! Wel een leuke Afrikaanse knuffel kopen voor hem natuurlijk.
    In Kaapstad hebben ze er genoeg!
    Groetjes aan Leonard en Marco en nog fijne dagen in Kaapstad!