Kuala Lumpur naar Pulau Perhentian - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Alex Berg - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur naar Pulau Perhentian - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur naar Pulau Perhentian

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

22 Oktober 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Selamat Datang!

Na een kleine rustpauze, hierbij weer een nieuwe blog. Bovendien moet ik zeggen dat er weer alle reden voor is! Het is een vrij lange blog, maar zeker de moeite waard om te lezen.

De laatste blog eindigde in Kuala Lumpur. Op maandag 12 oktober zijn we uit deze stad vertrokken. Eerst hebben we 's ochtends nog heerlijk ontbeten en daarna zijn we een uurtje gaan fitnessen. Hier kwam ik er achter dat ik te lang heb stilgezeten en al te lang op vakantie ben :P. Maar ja, je moet nu eenmaal keuzes maken... Hierna zijn we vertrokken richting vliegveld om daar de huurauto op te halen. Na wat administratiewerk, zijn we kort daarna de trotse huurders van een (zwarte en enigzins gehavende) Honda City. Ik heb totaal geen kijk op auto's, maar hij rijdt prima.
De eerste stop is in Seremban. Daar bezoeken we het huis van de sultan en zien we oude karakteristieke gebouwen van Maleisie. Ook bezoeken we het park. Het is niet de mooiste stad, maar we vermaken ons prima. Daarna rijden we (via een kleine omweg) naar Melaka. Dit is een stad met een koloniaal verleden, vanwege haar strategische ligging. Vooral Portugal en uiteraard Nederland hebben er een verleden en dit is nog steeds terug te zien. Zo is er bijvoorbeeld nog een Nederlandse begraafplaats en staat er een Heeren huis. Best wel apart om te zien. Wij slapen echter in Chinatown in Hotel Puri. Het pand is volledig gerestaureerd en heeft een hele mooie karakteristieke uitstraling en het is helemaal in de Chinese sfeer. Ik vind het heel mooi.

De volgende dag bezoeken we Melaka aan de hand van een route uit de Lonely Planet. We beginnen in het Chinese gedeelte van de stad. Hier zien we verscheidene tempels en authentieke gebouwen. Daarna lopen we naar het koloniale gedeelte. We zien dat het toerisme in de stad in opkomst is; er wordt veel gebouwd en nieuwe attracties worden verzonnen. We doen er twee; een rondvaart door de stad (we zien vrij grote veranen) en we bezoeken een oud (type VOC) schip. Allebei weer heel interessant. Na een maaltijd in een lokale foodcorner bezoeken we een replica (1:1) van een sultanhuis. Deze is heel mooi en zelfs de tuin is volledig in stijl. Daarna bezoeken we de Dutch Graveyard. Ook gaan we nog naar een oud Portugees fort, boven op een berg. Hoewel dergelijke tochten normaal geen probleem zijn, is het met de hoge temperaturen en luchtvochtigheid elke keer weer een uitdaging om bij een bezienswaardigheid te komen. Maar, gelukkig redden we het deze keer ook weer ;) en hebben we uiteindelijk een mooi uitzicht over de stad. Daarna lopen we nog naar een andere kerk en bezoeken we een paar shoppingmalls.

Woensdag 14 oktober verloopt niet helemaal zoals gepland. We gaan er vroeg uit, want we willen naar een olifantenreservaat. We stellen de TomTom in; 12:30 aankomsttijd, dat moet kloppen denken we. Gedurende de tocht rijden we langs verschillende palmboomplantages. Best mooi om zoveel palmbomen te zien. Ook zien we af en toe nog de oorspronkelijke jungle. Uiteindelijk komen we aan op onze locatie, maar we hebben het vermoeden dat we niet helemaal goed zitten. We bekijken de Tomtom en we blijken bij een dorp te zitten met dezelfde naam, maar op een andere locatie. Lekker dan... we zitten vlak bij Kuantan; enorm verkeerd dus! Niet echt een handige actie, niet echt opgelet dus. De omgeving moet ons te veel hebben afgeleid ;). We besluiten om terug te reizen naar het olifantenreservaat, een kleine 200km (jaja, ik weet het, niet echt opgelet, maar het is vakantie he!). Als we arriveren is het 15:30, alle activiteiten zijn net afgelopen. We zien de olifanten nog wel eten, maar verder is er geen actie meer. Een kleine domper. Daarom besluiten we om een andere dag (na de jungletrip) nog een keer terug te gaan.
Hierna rijden we naar Jerantut om van daaruit naar Taman Negara te rijden. Het vinden van een hotel gaat ook niet helemaal soepel, maar uiteindelijk vinden we er een. Voordat we de jungle in gaan wil ik mijn koffer iets lichter maken. Ik haal mijn winterkleding uit mijn koffer, want die heb ik voorlopig niet meer nodig!

De volgende dag begint redelijk vroeg, want we willen naar het Taman Negara National Park. Dit is het oudste regenwoud van de wereld, dus mijn verwachtingen zijn hoog. In Kuala Tembeling stappen we op de boot richting het park. Mijn koffer wordt op een westerse decadente manier op de boot gebracht, een kleine schaamte kwam in mij naar boven, zeker toen ik er een foto van maakte!

De tocht duurt drie uur en onderweg zien we al veel van de jungle. Verder zien we veel lokale vissers en andere boten met toeristen (dat was dan weer een beetje minder). In het park nemen we een simpele back-to-basic chalet om het jungle gevoel iets meer naar boven te halen. Hierna maken we de eerste wandeling; de Canopy Walk. Dit is een touwbrug die van oerboom naar oerboom gaat. Op deze manier heb je een mooi overzicht over de jungle. Bovendien zien we veel vogels en apen. Heel leuk. Dan weer terug. Bij een vogelspothutje stoppen we, want het is zeer vermoeiend, vanwege de enorme hitte en hoge luchtvochtigheid. We lopen bijna leeg.
's Avonds eten we weer bij een local; heel lekker eten. Ik begin de Maleisische keuken al te waarderen! Daarna uiteraard slapen, maar dat moet na de wandeling zeker goed komen.

Vrijdag 16 oktober worden we rond 7.00 uur gewekt door de kraaiende hanen. We gaan er uit, want we willen vroeg gaan wandelen vanwege de hitte. Op de kaart van het gebied staat een grot aangegeven. Deze wil ik graag bezoeken, mede omdat het in het niet-toeristische deel van de jungle ligt. We hopen hier het echte jungle gevoel te krijgen. Dit blijkt aan het eind van de dag waar te zijn... De tocht gaat over lastig begaanbare paden, maar na 2.5km (we zijn helemaal doorweekt en enigzins vermoeid) komen we aan bij de grot. We moeten zonder gids de grot in, maar ik denk dat het wel veilig is. Uiteindelijk ga ik vrij ver de grot in, maar aan het eind wordt het erg smal en vliegen er veel vleermuizen rond mijn hoofd. Tijd om terug te gaan dus. Tevens is het erg nat en daardoor glad. Bij het uit de grot klimmen grijp ik net naast een bloedzuiger, dat is geluk hebben denk ik. Hierna lopen we weer terug. Halverwege voel ik iets aan mijn been en mijn broek wordt ook vrij nat op dezelfde plek. Ik kijk en blijk een zeer bebloedde been te hebben. De dader, een bloedzuiger (!) hangt nog aan mijn been. Niet echt fijn. Als ik beter kijk zitten er nog veel meer aan de buitenkant van mijn broek en schoenen. Ik schat rond de 15. Ik voel verder niets, dus ik besluit om bij het chalet verder te kijken. Het lopen gaat verder goed, hoewel we helemaal brak thuiskomen. Als ik mijn linkerbeen nader bekijk blijk ik een tweede bloedzuiger te hebben. Fijn... Weghalen en schoonmaken. Echter, rechts is ook vochtig, dus ik heb al een donker rood vermoeden :S. En ja hoor, twee bloedende wondjes, het moet niet gekker worden! Als ik vervolgens rechts mijn sokken uit doe, zitten hier nog twee bloedzuigers in en dus nog twee extra beten. Als ik hierna mijn T-shirt uit doe, is deze aan de achterkant bebloed; nummer zeven! Gelukkig blijft het hier uiteindelijk bij. Sebastiaan heeft er overigens eentje, aan de binnenkant van zijn been.
Na het verzorgen van de wondjes gaan we eten. Daarna gaan we mee met een nachtsafari. Rijdende door de jungle en palmboomplantages zien we verschillende dieren; soort wilde katten, wildzwijn, koeien, apen, vogels en een slang. Nog een hele leuke afsluiting van deze jungle dag.

De volgende dag gaan we weer verder met de reis. We hebben de jungle gezien, geroken en gevoeld, dus op naar de volgende uitdaging. Wederom varen we met de boot terug naar het dorp waar onze auto staat. Ik vind het weer een hele mooie tocht. Vervolgens gaan we naar het olifantenreservaat (waar we de vorige keer te laat waren). We zijn nu op tijd en we kunnen deelnemen aan drie activiteiten; een rit op de olifant, het voeren van de dieren en te water gaan met de olifanten. Hoewel het enigzins toeristisch is vermaken we ons prima gedurende de verschillende activiteiten.
Vervolgens rijden we naar Cherating. Dit moet een leuke, toeristische badplaats zijn. Aan het eind van de rit krijgen we een enorme bui over ons heen; de moessontijd is begonnen! We boeken een kamer in een vrij mooi resort. 's Avonds gaan we eten in de stad en het is inderdaag gezellig. Zeker omdat het voor de Hindo gemeenschap een feestdag is. Dit zorgt er voor dat we tijdens het eten zelfs vuurwerk hebben.

Zondag 18 oktober gaan we weer verder. In Panching is een grot waar een 9 meter lange Boeddha in ligt. Om deze te zien moeten we eerst naar de grot klimmen. Dit blijkt wederom een behoorlijke opgave te zijn in dit land. Het blijkt voor mij zelfs een uitputtingsslag. Ik trek het vrij slecht in de hitte :S. Uiteindelijk kom ik doorweekt en bekaf boven, maar het blijkt de tocht waard te zijn. De grot is enorm hoog, breed en diep; heel indrukwekkend. De religieuze beelden zijn enorm groot. Ik vind het wel bijzonder, nooit eerder een dergelijke tempel gezien.
Daarna reizen we naar een schildpadden reservaat. Dit blijkt echter geen toeristische attractie. Echter zien we wel dat de eieren van verschillende schildpadden veilig zijn gesteld in een soort tent. Hier wordt goed werk geleverd, vinden we ;).
Deze dag eindigen we bij Lake Kenyir. Dit is het grootste kunstmatige meer van Maleisie. We boeken een kamer in een superluxe resort. Per golfkar worden we naar de lobby gebracht. Hier moet ik de gebruikelijke gegevens invullen, maar ook "occupation". Ik schrijf "graduated, unemployed" . Dat moet rare gezichten hebben opgeleverd! We nemen een chalet met lakeview; super mooi. Vanaf de lobby is het uitzicht zeker zo mooi; je kijkt over het zwembad met glijbaan en waterval, palmbomen, een mooie tuin en dan het meer omringd door bos. We hebben het niet slecht. Verder zijn alle faciliteiten aanwezig, zelfs een stormbaan (mijn tijd: 30 min., te warm ;)).

De volgende dag gaan we gebruik maken van de faciliteiten van het resort :P. Een relaxdag dus; eten, zwemmen, boekje lezen, weer eten, zwemmen, beetje slapen, potje tafeltennissen. Je kent het wel!

Dinsdag 20 oktober gaan we met pijn in ons hart verder naar de volgende (hopelijk even mooie) locatie. Tijdens de autorit komen we langs de Crystal Mosque. Een hele mooie moskee, die we uiteraard bezoeken. Daarna rijden we naar Kuala Terengganu. Hier bezoeken we wat winkels, Chinatown en nog een paar aparte bouwwerken. Vervolgens gaan we naar Kuala Besut om daar vandaan de boot te nemen naar Pulau Perhentian (een soort bounty eiland met meerdere duikspots!). Op het eiland gaan we naar Tuna Bay resort, wederom niet vervelend. Prima accomodatie, maar het mooiste is dat op vijf meter van de kust het koraal al begint. Heel mooi. Bij aankomst nemen we gelijk een duik, want deze kans willen we niet laten liggen. Hierna weer een beetje onspannen en eten we mee met de georganiseerde barbeque.

Woensdag begint Sebastiaan aan zijn duikcursus. Aangezien ik al mijn duikbrevet heb, besluit ik om de cursus aan mij voorbij te laten gaan, maar wel mee te doen aan alle duiken die de volgende dagen gaan plaatsvinden. Sebastiaan moet vandaag dus al hard aan de slag; materiaal leren kennen, eerste duik en uiteraard de theorie. Hartstikke leuk natuurlijk. Ik vermaak mij ondertussen door een beetje te snorkelen. Weer veel mooi koraal en hele mooie vissen. Wel doe ik aan het eind van de dag een opfriscursus om te duiken, om nog zekerder te worden onder water. Hoewel het laatst op Fiji goed ging, denk ik dat enige herhaling wel verstandig is. Ik moet een duik maken, maar ook moet ik een theorietest doen. Gelukkig haal ik beide onderdelen en ik kan weer met een gerust hart gaan duiken. En dat is maar goed ook, want er staan er genoeg op de planning.

De laatste dag van deze blog, vandaag, vond voornamelijk onder water plaats. Om 8:30 moeten we aanwezig zijn voor de eerste duik. Samen met Sebastiaan en zijn mede cursisten gaan we op pad. Tijdens de duik doe ik gezellig mee met de oefeningen die de rest moet uitvoeren. Gelukkig gaat het bij mij, als gecertificeerd duiker, ook goed :). Hierna verkennen we het rif. Wederom super mooi; de hele Finding Nemo cast zwemt weer voorbij, inclusief Nemo. Super mooi.
Vervolgens een hapje eten, en om drie uur staat de tweede duik op de planning. Ook weer een hele mooie spot, ik blijf het zeggen! Uiteraard geniet ik volop. Onder water gaat alles zo relaxed, echt genieten. We zien bij het snorkelen na afloop zelfs nog een hele grote schildpad. Ik denk wel een meter lang. Echt enorm gaaf om te zien. Hierna moet Sebastiaan verder met de theorielessen, maar die gaan vooralsnog erg goed. Ik ga 's avonds weer een beetje ontspannen en deze blog schrijven! Dat is nu dus ;). Morgen staan er weer twee duiken op de planning, en een daarvan is bij Sharkpoint; gegarandeerd haaien! Het kan niet beter!

Zo, dat waren weer een aantal dagen van de vakantie! Ik hoop dat niemand zich verveeld heeft tijdens het lezen :P, dan volgt binnenkort weer de volgende blog. Tot dan!

  • 22 Oktober 2009 - 15:25

    Paul:

    Hoi Alex, Het blijft iedere keer een bijzondere ervaring om je blog te lezen! Kijk je morgen wel uit bij die sharkpoint!! Geniet er nog maar ff van. Gr, Paul

  • 22 Oktober 2009 - 16:30

    Jus:

    gaaf! erg leuk,
    idd. lang verhaal, wel alles gelezen natuurlijk!:)

    veel duikplezier!

  • 22 Oktober 2009 - 16:52

    Annemarie:

    Ook deze blog heb ik weer met veel plezier gelezen. Je schrijft zo leuk dat het net is alsof je (lees ik) erbij bent. Ik hoop niet dat het je laatste is, gezien je komende avontuur tussen de haaien. Gewoon terug bijten hoor!!

  • 25 Oktober 2009 - 15:28

    Yorick En Ineke:

    Hallo Alex,
    Op de eerste plaats bedankt voor je kaart.Hebben al je verhalen gelezen.Indrukwekkend allemaal.geniet nog van d
    e komende dagen.groeten van ons beiden.

  • 26 Oktober 2009 - 08:01

    Laurens:

    Hey Alex!
    Bedankt voor je leuke kaart,LEUK! Met het herfstweer hier geeft dat wel enige afleiding zo'n zonnig kaartje op het bureau!

    Enjoy your time!

    Laurens

  • 26 Oktober 2009 - 08:31

    Hester:

    Hoi Alex, leuk om te lezen al die ervaringen. Gelukkig bevalt het maleisische eten je en kan je maag het allemaal aan, ha,ha!! veel plezier nog

    groetjes hester

  • 27 Oktober 2009 - 18:32

    Ma:

    Hoi Alex, wat een belevenissen!! geniet er maar volop van. Wij genieten mee tijdens het lezen. P.S. O-Bld. is ook mooi hoor! Vanuit je slaapkamer zie je de zwanen in de vijver zwemmen en springen de karpers boven water en dat alles te beleven zonder bloedzuigers. Veel liefs en goede reis, Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Ik ben altijd op zoek naar mooie landen, gebieden of plaatsen die ik alleen of met mede reizigers kan bezoeken. Waar die drang van "de wereld ontdekken" vandaan komt weet ik eigenlijk niet, maar laten we het op nieuwsgierigheid en interesse naar het onbekende houden ;)!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 19532

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 27 Oktober 2014

Zuid-Afrika, Namibië en Botswana

14 September 2013 - 12 Oktober 2013

Verenigde Staten en Canada

04 September 2009 - 04 November 2009

Nieuw Zeeland, Fiji en Maleisie

Landen bezocht: