Lake Tekapo naar Fiji! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Alex Berg - WaarBenJij.nu Lake Tekapo naar Fiji! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Lake Tekapo naar Fiji!

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

07 Oktober 2009 | Fiji, Suva

Bula!

Een nieuw land, dus een nieuwe welkomsttekst! Echter, voor de trouwe volgers heb ik eerst nog twee dagen Nieuw Zeeland te bespreken. Dat dus eerst. Het zal wel weer een relatief lange blog worden, maar hij is ook deze keer zeker de moeite waard (al zeg ik het zelf:P)!

De laatste blog eindigde in Lake Tekapo. Dit was dat mooie blauwe meer tussen de bergen ;). De volgende dag hebben we hier afscheid van moeten nemen en zijn we verder gereisd naar Christchurch. Dit was een behoorlijk stuk rijden, maar wel heel vlak met veel rechte stukken. Dat was wel prettig na al die bergen. Rond de middag komen we aan. Het blijkt een relatief kleine stad te zijn, vergeleken met Auckland. Na aankomst verkennen we aan de hand van onze trouwe Capitalgids de stad. Ook hier weer veel oude koloniale gebouwen. De kerk, het Artcentre en de Botanic Gardens zijn het hoogtepunt. Ik vind het persoonlijk een mooie stad. 's Avonds zoeken we voor de laatste keer een camping en koken we onze favoriete maaltijd; Pasta (makkelijk en lekker ;))!

De volgende dag is de laatste dag met onze trouwe Jucy Rental Charga Camper. Ik zei altijd; Ik hou niet van hem, maar ik respecteer hem wel. Uiteindelijk heeft hij ons overal veilig heen gebracht; wel zo prettig. Voordat we op pad gaan maken we de camper een beetje schoon, want we verwachten dat we dan makkelijker door de "keuring" komen (later blijkt dit ook het geval). Maar voordat we hem inleveren besluiten we eerst nog een beetje door Christchurch te lopen. We bekijken nog wat straatjes en gaan dan naar het Antarctic Centre. Vlakbij ligt ook het kantoor van Jucy Rentals, dus dat komt goed uit. Het Antarctic Centre is een educatief Centrum over de zuidpool. Tevens hebben ze drie leuke attracties; een tocht met een Poolexplorer auto (de technische naam ben ik even kwijt), een ijs/windkamer en een bezoek aan de op de zuidpool voorkomende dwergpinguins. Alle drie leuke attracties.
We moesten de camper om 16.00 uur inleveren dus dat besluiten we om tussendoor te gaan doen. We zijn blij dat we de camper zonder schade weer inleveren. Na 4698km(!) zijn we weer zonder camper... dat wordt wel even wennen.
Daarna gaan we terug naar het Zuidpool centrum. Als we hier aankomen zijn er niet veel mensen meer. Dit vinden we gek, want het zou tot 19.00uur open moeten zijn. Ach het zal wel, denken we. Na een half uur, worden we door een enigzins gestresste vrouw gevraagd om het pand te verlaten; het centrum moest al een half uur leeg zijn, omdat het is afgehuurd! We realiseren ons, dat dat de reden moet zijn geweest...;) Wel wordt ons nieuwe tickets aangeboden voor de volgende dag. Echter gaan we in de nacht weg, dus dat kan niet meer. Na wat overleg, mogen we nog 20 minuten blijven. Best aardig!
Hierna gaan we eten op het vliegveld en vervolgens naar ons hotel, vlakbij het vliegveld.

Vrijdag 2 Oktober, begint vroeg (04:00uur). We moeten beide namelijk vroeg vliegen. Na wat moeilijkheden gedurende het inchekken, zit ik uiteindelijk veilig in het vliegtuig. Even uitblazen...
Eerst heb ik een tussenstop in Brisbane. Voor mij voelt dit toch een beetje als thuiskomen. Australie, is toch ook wel een mooi land bedenk ik mij zelf, en hierna gelijk met een lach op mijn gezicht; maar dit land heb ik al afgevinkt! Op naar het volgende; Fiji...
's Avonds komen we aan op Nadi. Op het vliegveld is livemuziek en dit geeft gelijk een relaxte sfeer. Echter zijn er ook veel mensen op het vliegveld die ons als lopende geldautomaten zien, die ze graag willen legen. Dit is even omschakelen en gedurende de week leren we om hier goed mee om te gaan. Uiteindelijk blijken het, over het algemeen, zeer vriendelijke mensen te zijn. Deze nacht verblijven we in het Mercure hotel. Best oke, al zeg ik het zelf!

Zaterdag eerst uitslapen. Dan gaan we ontbijt halen in een supermarkt. We eten het voor de deur op. Hier worden we aangesproken door een taxichaffeur. Na wat overleg krijgen we een deal aangeboden; 3 uur rondrijden (met stops en uitleg) voor 40FJ$ p.p. Het lijkt ons wel grappig en we gaan akkoord. We zien best veel; de stad (een georganiseerde chaos, het lijkt wel India...), de lokale markten, hele dure en mooie resorts, een grote tempel, een lookout op een aparte berg, het dorp van de chaffeur en de lokale tempel, de rivier waar de eerste bewoners aan land kwamen, het dorp van deze stichters en onderweg zien we ook nog veel bos en plantages. Bovendien zien we vanaf een berg de Bounty-eilanden zoals je die van Fiji verwacht; wit strand, blauwe zee en palmbomen. Best een bijzondere mix dat we krijgen voorgeschoteld. Als we terug zijn eten we wat en plannen de rest van de week.

De volgende dag moet het echte Fiji gevoel geven; we gaan zeilen langs de bounty eilanden en vervolgens verblijven we op een prive eiland, waar we kunnen snorkelen, kanoen en vissen. Ik kies uiteraard voor snorkelen. Op de boot is onbeperkt eten en drinken en op het eiland hebben we een luxe lunch. Het begint een beetje decadent te worden...
Tijdens het snorkelen ben ik helemaal in mijn element; super mooie spot; veel koraal en veel gekleurde vissen. Helemaal goed! Ik lig zo lang in het water, dat ik bijna de boot mis. Uiteindelijk zeilen we voldaan terug naar Port Denarau (hier zijn ook alle dure resorts en kijken we onderweg onze ogen uit). Misschien nog iets voor de volgende keer!

Maandag 5 oktober gaan we weer op onderzoek uit. We huren voor een dag een auto. Ik moet zeggen, het rijdt een stuk soepeler dan een camper. We maken verschillende stops; bij de grootste Hindotempel van Fiji; een mooie kleurrijke tempel. De tweede stop is bij het mooiste strand van Fiji "vasteland". Hier kan je alleen via een enorm duur resort op komen. Tegen de portier zeggen we dat we hier willen lunchen en we krijgen zowaar toegang! Het strand is inderdaad mooi, maar het resort maakt toch wel de meeste indruk. Dit adresje moeten we onthouden ;)! De tweede stop is bij de nabij gelegen golfbaan. Ook dit ziet er weer tip-top uit. Hierna gaan we naar de grootste zandduinen van Fiji. We doen een wandeling van twee uur. Het is erg warm, maar het is de moeite waard. We wanen ons even in de woestijn. Vervolgens rijden we richting Suva. In deze stad bekijken we het centrum, het regeringsgebouw en de botanic gardens. Ik vind dit geen mooie stad. Ook weer druk, vies en chaotisch. Maar we hebben het in ieder geval weer gezien! We hebben een kamer in het Holiday Inn hotel. Laat ik het zo zeggen, we proberen mee te doen met de rest...:P Bijzonder feitje van deze dag; ik maak mijn laatste foto op mijn 8GB kaart. 2500 foto's verder dus, hier krijg ik nog een weektaak aan als ik weer thuis ben!

Op dinsdag 6 oktober gaan we richting Pacific Harbour. Aangezien Suva niet echt mijn ding was, willen we nu graag een paar dagen het echte Fiji meemaken; zon, zee en strand. In Pacific Harbour nemen we een resort direct aan zee. We hebben een eigen huisje direct aan het strand. Kan slechter! s' Middags lopen we via het strand naar het dorp. Het ziet er gezellig uit. In het dorp boek ik een activiteit voor de volgende dag. Hierna gaan we terug naar het resort en ontspannen een beetje a la Fiji-style.

Vandaag voor mij een bijzondere dag. Want na 4 jaar ga ik weer duiken en nog wel op een van de mooiste plekken in de wereld! Ik heb er zin in, maar ben ook wel een beetje gespannen (waar diende welk knopje ook alweer voor). Het blijkt niet nodig, want alles gaat nog redelijk soepel en ik krijg goede begeleiding; het genieten kan beginnen. De eerste duik is een gecombineerde duik; deels rifduiken, maar ook deels wrakduiken. Ik zie super mooie vissen, enorm mooi koraal en ervaar de bijzonderheid van het wrakduiken. Bovendien spot ik nog een haai (ik schat rond een meter).
De tweede duik is nog mooier. Hier zien we alleen natuurlijk koraal en wederom erg veel vissen. De handelingen van het duiken komen ook weer bovendrijven ;) dus volledige concentratie voor de omgeving. De bonus van deze duik was het spotten van een schildpad en een rog! Heel mooi om te zien. Alles gaat ook zo relaxt onder water. Ik heb een top dag!
Bij terugkomst is Justin ook terug van zijn trip. Hij is naar de golfbaan geweest en heeft naar eigen zeggen ;) een paar hele mooie ballen geslagen. Laten we hem maar geloven! Ook hij heeft een geslaagde dag gehad.
Nu ben ik deze blog aan het typen en straks gaan we eten. Ik denk dat ik goed slaap vannacht!

Dit waren weer een paar dagen van mijn vakantie. Niet slecht he ;)? Ik vermaak me nog prima en het mooie is, het wordt alleen maar beter!

Op naar de volgende blog!

  • 07 Oktober 2009 - 08:27

    Laurens:

    Wat een heerlijke verhalen weer! Je hebt een behoorlijke rit met de camper gemaakt, dus die waardering is op zijn plaats... Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van al die mooie spots waar je komt!

  • 07 Oktober 2009 - 18:05

    Pa:

    Als ik dit allemaal zo lees krijg ik het gevoel van tja. !!!! Ik hoef in de toekomst niet meer tegen Alex te zeggen dat Battenoord aan de Grevelingen top is en dat het varen met ons open zeibootje met windkracht 5 een belevenis is.! Geweldig man dat je dit allemaal meemaakt. Vergeet niet dat je er keihard voor gewerkt hebt op de Uni. Geniet van al deze mooie dingen en volgens mij gaat er nog een hele mooi tijd aanbreken in Maleisie. ook niet onaardig !! Weet even dat je broer afgelopen week tussen de olifanten lag in zijn tentje. Hij heeft volgens mij de schrik van zijn leven gehad maar alles gaat nog steeds goed heb ik begrepen. Nou, ik wens je weer fijne dagen en als je telefoon weer werkt laat gerust wat horen. Groet Pa.

  • 08 Oktober 2009 - 05:54

    Lars:

    He grote neef,
    Ik ben jaloers op je haha.. ben benieuwd naar de fotos.
    Geniet er nog van!

  • 11 Oktober 2009 - 11:12

    Oma Vd Giesen:

    Ik heb net alles gelezen wat je tot nu toe gedaan hebt. Als je weer thuis komt zal je veel te vertellen hebben en om de foto's te bekijken kunnen we wel een dag uittrekken. Nog een fijne vakantie toegewenst en tot ziens.

  • 11 Oktober 2009 - 11:17

    Annemarie:

    Nu Lars het toegeeft durf ik er ook wel voor uit te komen....
    Ik ben al weken jaloers op je!!! Wist niet dat ik het in me had! Jammer dat mijn studenten tijd al voorbij is en ik meer richting mijn pensioen ga! Geniet er nog maar van, groetjes van ons allen.

  • 11 Oktober 2009 - 11:40

    Paul:

    Ha broer, zo te lezen vermaak je je prima! KLASSE. Hester en ik zijn weer in het land. Wij hebben eveneens een prima vakantie gehad met de nodige avonturen. In totaal hebben we 7600 km in vier weken gereden dus de 4698 km is een leuk stukje maar haalt het in de verste verte niet bij onze afstand... Zoals pa reeds schreef hebben wij de nodige wilde dieren rond onze tent gehad. Een volwassen olifant op vijf meter van je tent vandaan doet je bloeddruk even stijgen :-) Laat staan meerdere bavianen in de bus... op zoek naar je net gekochte zak chips! ook wij hebben mooie foto's geschoten dus wanneer je weer thuis komt moeten we maar een weekend prikken. Voor nu: veel plezier in Maleisie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Ik ben altijd op zoek naar mooie landen, gebieden of plaatsen die ik alleen of met mede reizigers kan bezoeken. Waar die drang van "de wereld ontdekken" vandaan komt weet ik eigenlijk niet, maar laten we het op nieuwsgierigheid en interesse naar het onbekende houden ;)!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 19533

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 27 Oktober 2014

Zuid-Afrika, Namibië en Botswana

14 September 2013 - 12 Oktober 2013

Verenigde Staten en Canada

04 September 2009 - 04 November 2009

Nieuw Zeeland, Fiji en Maleisie

Landen bezocht: