Wanaka naar Lake Tekapo - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Alex Berg - WaarBenJij.nu Wanaka naar Lake Tekapo - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Wanaka naar Lake Tekapo

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

29 September 2009 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Daar ben ik weer!

Het is weer een tijdje geleden, dus er is veel gebeurd. Ik zal proberen om het kort te houden.

De laatste keer eindigde in Wanaka. Op maandag 21 sep. zijn we eerst Lake Wanaka gereden. Uiteraard her en der rondgekeken en gewandeld. We vonden het een mooi meer. Ik probeerde hier de ideale NZ foto te maken; graslanden, een groot meer en veel schapen. Of het is gelukt? Ze staan er in ieder geval allemaal mooi op. Daarna rijden we naar Arrowtown. Dit zou een authentieke goudstad zijn. Helaas vind ik het een beetje een opgeblazen poppenkast. Niet heel bijzonder, maar we hebben het weer gezien! Vervolgens rijden we naar Queenstown. s Avonds plannen we de rest van de reis, want ondertussen lopen we behoorlijk voor op schema. We kunnen dus nog meer gaan doen! Hierna gaan we Queenstown in. Ik vind dit een erg toeristische stad. Alles draait om de portemonnee van de toerist. Niet echt mijn ding dus.

De volgende dag besluiten we om toch aan een activiteit mee te doen; jetboaten. Dit is volgens de Nieuw Zeelanders de attractie; een hele snelle boot die heel snel en heel vlak langs rotsen vaart. We vinden het allebei leuk, maar we denken dat we ondertussen te veel snelle activiteiten hebben gedaan, want het valt een heel klein beetje tegen. Zeker als aan het eind een van de rit een van de motoren uitvalt. Maar ach, we hebben wel lol gehad!
Hierna vertrekken we naar Milford Sound. Dit zijn fjorden, die je ook gezien zou moeten hebben als je in NZ bent. De weg ernaar toe is in ieder geval veel belovend; heel mooi. Echter komen we niet aan op onze bestemming. De tunnel die naar de fjord leidt is dicht door een sneeuwlawine. We kunnen dus niet verder. We gaan op zoek naar een camping in dit uitgestorven gebied en belanden op een, laten we zeggen, "boerencamping". Het water voor de douche wordt verwarmd door een groot houtvuur. Heel bijzonder dus, maar we kunnen het erg waarderen. Wel een grappige tegenstelling na het bezoek aan Queenstown.

De volgende ochtend gaan we weer proberen om naar Milford Sound te rijden. Het lukt weer niet. De tunnel is nog steeds dicht. Wegwerkers verwachten dat deze om 11.00 uur weer open is. We besluiten om een wandeling te maken die vlakbij is. Het blijkt geen foute keuze, want het is een mooie route. Als we teruggaan is de tunnel net geopend, dus we kunnen verder. De tunnel is enorm steil, donker en erg smal. Gelukkig gaat het goed. Als we de tunnel uit zijn, zien we onderweg nog mooie watervallen. Af en toe stoppen we om alles nog iets beter te bekijken. Uiteindelijk komen we aan in Milford Sound. Hier willen we een rondvaart maken. Echter, wat vooral eerst opvalt; het is weer enorm toeristich! Acht verschillende boten varen hetzelfde rondje. Bovendien zijn er heel veel mensen met hele grote camera's. Mijn eos 350D was er niets bij... We kijken hierdoor heen en dan is het best een hele mooie locatie. De rondvaarttocht is ook heel mooi; steile bergen, veel water en mooie watervallen! We hebben ook nog eens goed weer, dus dat maakt het extra mooi. Na de tocht gaan we terug en rijden we naar Te Anau. Hier hebben we een superluxe camping!

De volgende dag rijden we via de Southern Scenic Route naar het zuidelijkste deel van NZ. Onderweg waait het heel hard en dat maakt het sturen behoorlijk lastig. Gelukkig gaat het goed en komen we aan bij het Stirling Point (Bluff) met een internationale verkeerspaal. Een leuke wegwijzer; London, 18950km ver weg! Ja, we zijn echt ver van huis! We maken nog een lange wandeling en gaan dan naar Invercargill. Dit is niet zo'n hele mooie stad.

Vrijdag 25 sep. rijden we via een aantal stops naar Dunedin. We bezoeken een gefossiliseerd bos, de purakaunui waterval en een lookout point. Bij de uitkijkpost waaien we bijna weg!
We eindigen in Dunedin. Een hele mooie stad met veel oude Schotse gebouwen. Hier lopen we de rest van de dag. Het centraal station is het hoogtepunt van het bezoek.

De volgende dag is een natuurdag. Eerst gaan we naar een rots waar Albatrossen broeden. We zien er een paar. Bovendien zien we nog shags en veel soorten meeuwen. Daarna rijden we naar het enige kasteel in NZ. Ik vond het anders dan die ik in Frankrijk heb gezien, maar zeker de moeite waard. De tuin is helemaal mooi. Vervolgens naar een strand met de Moeraki Boulders. Dit zijn grote ronde stenen van een meter die op het strand liggen. Heel apart, ook weer mooi om te zien. Daarna verder naar Oamaru. Aan het strand van deze plaats zien we aan het eind van de middag de zeldzame Geeloogpinguin. We zien ze uit zee komen en zien ze ook nog van dichtbij op de kant. Mooie beesten, grappig gezicht als ze gaan lopen. Ik maak hier weer veel te veel foto's... s' Avonds doen we rustig aan.

Zondag 27 sep. bekijken we eerst Oamaru. Ook hier weer veel oude (koloniale) gebouwen. Best bijzonder, je gaat een beetje terug de tijd in. Vervolgens rijden we weer verder en zien we Maorieschilderingen en twee grote stuwdammen en meren. We eindigen in het Mount Cook National Park. Ik vind dit een heel mooi park. In het dorp bezichtigen we het informatiecentrum. Dit is een super modern en enorm mooi ontworpen gebouw. Dat zouden ze in Oud-Beijerland ook mogen neerzetten ;).

De dag erna gaan we het park verkennen. Helaas kunnen we de top van MT Cook niet zien vanwege de wolken. Gelukkig is het park mooi genoeg om het gemis te compenseren! We doen verschillende wandelingen. We zien gletsjers (Tasman Glacier en nog een kleintje), rivieren en grote meren. In een van de meren drijven grote ijsschotsen. Ook weer heel bijzonder. We bezoeken hier ook nog het Sir Edmund Hilary Alphine Centre. Heel interessant. Aan het eind van de middag rijden we naar Twizel (aan de voet van het park).

Vandaag (dinsdag 29 sep) zijn we naar Lake Tekapo gereden. Ook dit is een enorm mooi meer. We hadden mooi weer dus dat maakt alles nog mooier. Het meer is super blauw waardoor de bergen zich spiegelen in het water. Gaaf gezicht. We doen een lange wandeling naar een sterrenwacht op een berg aan de rand van het meer. Vandaar hebben we een panoramisch uitzicht over het meer en de rest van de omgeving. Als we terug zijn bekijken we een bekende kerk die vlakbij het meer is gebouwd. Hierna doen we bootschappen en gaan we naar een camping vlak aan het meer en daar is deze weblog getypt ;)!

Zo, best weer veel gedaan nietwaar?! Alles gaat ook nog steeds goed, dus alleen maar positief.

Nog een laatste stukje tekst ;)! Een update van de feitjes:
-We zitten nu op 4436km
-Fotostand rond de 2100
-Geldstand, nog voldoende over ;), maar donaties zijn altijd welkom.

Verder wilde ik nog zeggen dat Paul ondertussen ook zijn reis in Zuid-Afrika is begonnen. Ook hij ziet en doet heel veel leuke dingen, zoals skydiven. Natuurlijk niet zo hoog en mooi als wij, maar toch ;)! De Bergen zijn weer goed onderweg!

Wederom zou ik willen zeggen, tot de volgende blog!

• 29 September 2009 - 15:08

Laurens:

Fantastische verhalen van onze levensgenieter;)! Mooi dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik ben zojuist weer thuis gekomen uit Congo, was een warm weekje in Afrika :o...

Ik zat net even te kijken hoe lang je nog weg bent, als ik het goed bekijk is dat begin november... Rond die tijd ga ik weg voor een maand naar Togo, dus het wordt nog spannend of we elkaar deze keer wel kunnen zien; hoop het wel, its been a while now :(

Tot het volgend bericht!
    Groetjes, Laurens

• 30 September 2009 - 17:29

Pa:

Ik ben zeer benieuwd naar je foto's. Het lijkt mij een fantastische ervaring om door zo'n land te kunnen rijden met een eigen Camper. Na al dit geweld zal het wel heel rustig zijn als jullie straks tussen de koraalvisjes zwemmen en op een parelwit strand liggen met een drankje in de hand kijkend naar de wuivende palmbomen enzo!!. Goede vlucht, let op jezelf en wij zijn heel benieuwd naar je nieuwe verhalen.
    Groet Pa en Ma

• 30 September 2009 - 17:35

Fam Laarhuis:

hallo alex
    we hebben al je verhalen op de voet gevolgd en genieten van je verhalen je schrijft leuk
    wat fantastisch wat je allemaal ziet en mee maakt
    veel reisplezier met de groeten uit twente
    gerard en annemarie