Kaiteriteri, Greymouth, Franz Josef en Fox Glacier - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Alex Berg - WaarBenJij.nu Kaiteriteri, Greymouth, Franz Josef en Fox Glacier - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Kaiteriteri, Greymouth, Franz Josef en Fox Glacier

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

20 September 2009 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Kia Ora,

Ondertussen ben ik bijna verplicht om af en toe iets te laten weten, na alle positieve reacties. Hierbij dus de volgende blog, en al zeg ik het zelf, wat voor een! Er is namelijk weer veel gebeurd de afgelopen dagen.

De vorige keer eindigde ik met te zeggen dat we naar het zuidereiland zouden gaan. Wees gerust, het is ons gelukt! We waren ruim op tijd bij de boot en het inchekken en alles ging goed. De overtocht was al een ervaring op zich. Vanaf het zonnedek konden we alles goed overzien. Helaas hebben we tijdens de overtocht geen walvissen gezien, maar de omgeving maakte veel goed. Zeker de aankomst in Picton was erg mooi. Varende in de fjorden zagen we het landschap veranderen; kale rotsen, bossen, graslanden en uiteindelijk een grote plaats (Picton). Dit was best bijzonder.
Wanneer we weer aan land staan besluiten we om direct verder te rijden. Via Nelson rijden we naar Kaiteriteri, de poort naar het Abel Tasman National Park. In dit park willen we de volgende dag graag rondkijken. We vinden snel een camping (direct aan zee, mooi uitzicht!) en lezen alle brochures en boeken door om te kijken wat we in de omgeving kunnen doen.

De volgende dag valt de keuze op een boottocht gecombineerd met een wandeltocht van 2,5 uur door het park. Eerst varen we langs de kust van het Abel Tasman National Park. Onderweg zien we de bekende gespleten rots, zeehonden en heel veel mooie stranden (het zand is oranje/goud gekleurd). Daarna worden we halverwege het park afgezet. We lopen 2,5 uur door bossen en langs mooie stranden. Uiteindelijk worden we voor het laatste gedeelte weer opgehaald en de boot brengt ons terug naar het begin. We besluiten om vandaag niet verder te rijden (dat vinden we beide eigenlijk wel een goed idee!). Al met al dus een geslaagde en ontspannen dag.

De volgende dag (18 september) wordt een rijdag, met twee rustlocaties. Helaas is het weer niet zo mooi, eerst veel donkere wolken, daarna erg veel regen! Maar goed, we zitten toch voornamelijk in de camper. De eerste stop is bij Cape Foulwind. Hier zien we een kolonie van zeehonden. Zeker meer dan 50 zeehonden liggen langs de kust. Ook dit is weer erg bijzonder. Gelukkig is het net droog als wij er zijn. Na alle zeehonden op de foto te hebben genomen rijden we weer verder richting de Pancake Rocks. Dit zijn rotsen in het water die de vorm hebben van op elkaar gestapelde stenen. Helaas regent het enorm hard als wij er zijn . We kunnen gelukkig nog wel de stenen zien, maar we blijven er minder lang dan we hadden gehoopt. We rijden nog iets verder en uiteindelijk stoppen we in Greymouth.

De volgende dag rijden we verder richting de Franz Josef gletsjer. Hier komen we rond 11.30 uur aan. Op deze plaats willen we graag gaan gletsjer wandelen. We hebben geluk want om 12.30 kunnen we mee met een middagwandeling. De gletsjertocht is erg mooi. We lopen over en door de gletsjer. Een heel machtige ervaring! Na 5 uur zit het er op. Moe maar voldaan gaan we weer terug naar de camper. Ik kan zeggen, we slapen erg goed die nacht!

Vandaag (20 september) is ook een hele bijzondere dag. We willen ook graag de Fox Glacier zien, maar dan niet van onderaf of erop, nee maar van bovenaf! Gelukkig vinden we een goede organisatie die ons eroverheen wil vliegen. Klein detail is dat het landen niet in de prijs is inbegrepen en dat we er dan maar moeten uitspringen! Met andere woorden, we zijn gaan skydiven boven de Fox Glacier! De sprong is van 12FT en we hebben een vrije val van 45 seconden. Om het thuisfront gerust te stellen, alles ging goed en het was echt super. Naar ons idee is er geen mooiere locatie. Eerst vliegen we over de witte bergen, zien we de gletsjer van bovenaf en vervolgens zweven we zelf door de lucht. Fantastisch! Echt heel gaaf (en alles functioneert dus nog ;))

Nadat we weer met beide benen op de grond staan nemen we voor de zekerheid eerst maar even pauze; we eten en drinken wat, lopen nog een beetje uit en als we weer hersteld zijn, rijden we nog een stukje verder. Onderweg stoppen we als we iets moois zien, en dat is in deze omgeving best vaak! Blauwe meren met witte bergen op de achtergrond. Heel mooi. Uiteindelijk vinden we een camping in Wanaka. We doen het vanavond weer rustig aan en proberen te ontspannen. Dit lukt goed, want de camping heeft een sauna en een zwembad.

Kortom, we vervelen ons niet!

Dit waren dus weer vier dagen in een notendop en er komen er nog meer! Ik zou weer zeggen, tot de volgende blog! (naar verwachting met iets minder spannende verhalen, maar zeker zo interessant!

Groeten weer!

• 20 September 2009 - 08:38

Pa En Ma:

Sneller kan niet hé. Wij zaten net achter de computer toen je bericht binnen kwam. Nou het is niet weinig wat jullie doen en erg fijn voor je moeder dat ze niet van tevoren weet wat jullie gaan doen. Lijk mij erg gaaf zo'n skydive. Nou gelukkig is het goed afgelopen. Met een beetje mazzel komen de walvissen ook nog wel voorbij. Rij voorzichtig en hartelijke groeten aan jullie beiden.

• 20 September 2009 - 11:13

Corné:

Het klinkt weer fantastisch!
    Ik heb zo'n vermoeden dat je Nieuw-Zeeland verkiest boven een kamertje in het f/g-gebouw ;)

Heel veel plezier verder!
    Groeten

• 20 September 2009 - 16:39

Sas En Erwin:

Leuk om weer wat te horen, wat een gave belevenissen allemaal.
    Is toch wel iets anders dan Hinterstoder! Geniet lekker en we kijken weer uit naar jullie volgende bericht.

• 20 September 2009 - 19:00

Ingrid:

Toen Jus sms-te dat jullie de gletsjer van bovenaf hadden gezien was ik nog zo simpel om te denken dat jullie misschien een helikopter vluchtje hadden gedaan... pfft, blij dat het goed is afgelopen, wel een fantastische ervaring! Nog een fijne tijd, doe voorzichtig en groetjes !

• 21 September 2009 - 13:42

Jasper:

Klinkt allemaal echt gaaf mister van den Berg! Zie nu al uit naar de foto- en videoavond in het altijd mooie Oud-Beijerland (of misschien moeten we dat toch maar doen in het kamertje in het f/g-gebouw;))...

Veel plezier weer de komende dagen!