Terug in Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Alex Berg - WaarBenJij.nu Terug in Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Alex Berg - WaarBenJij.nu

Terug in Kuala Lumpur

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

02 November 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Selamat Datang!

De trouwe lezers weten ondertussen dat er de afgelopen dagen weer genoeg gebeurd moet zijn , dus alle reden voor een nieuwe blog! Veel leesplezier!

De vorige blog eindigde op Pulau Perhentian, dat mooie bounty-eiland, met die witte stranden en die mooie palmbomen...:) Ik schreef toen dat we de volgende dag naar Sharpoint zouden gaan voor een duik. Helaas is duiken bij Sharkpoint niet doorgegaan, maar zijn we wel naar een andere mooie locatie gegaan. Deze spot werd beschreven als een advanced duikspot aangezien er kans is op veel stroming. Bovendien is het achtien meter diep en dat moet gehaald worden tijdens de open water duikcursus. Deze plek wordt gezien als een van de mooiste duikplekken in de omgeving, en niets was minder waar. Wederom veel koraal en mooie vissen. Deze keer zagen we ook grote scholen vissen die gegroepeerd blijven zwemmen om elkaar te beschermen. Dat was een heel mooi gezicht. We kregen het sharpoint gevoel toch een klein beetje toen we onder een rots een Bambooshark zagen. Hoewel het geen grote haai was, gaf het wel een kleine kick om hem te zien.
Na het duiken gaan we terug naar het eiland; Sebastiaan heeft zijn theorie-examen en ik ga ontspannen en foto's maken van deze niet echt vervelende locatie. Rond drie uur is de volgende duik (examemduik voor de cursisten). Het is uiteraard weer een beetje hetzelfde, maar zeker zo mooi. Het duiken gaat mij eigenlijk nooit vervelen! Na het duiken is Sebastiaan geslaagd en dus een gecertificeerd duiker. Dat moeten we 's avonds vieren; we blijven lang "napraten" bij de duikschool.

Zaterdag 24 oktober gaan we weer verder. Ook deze keer met pijn in ons hart, want het was op het eiland erg prettig vakantie vieren. Met de veerboot gaan we terug naar het vasteland. Vervolgens rijden we naar het westelijke deel van Maleisie. Na een mooie (lange) rit door de bergen, jungle en palmboomplantages komen we aan in Penang. Ook dit is een eiland, maar niet zoals Perhentian. Hier gaan we naar Georgetown, een grote stad. We verblijven in het Traders Hotel; weer best oke ;). 's Avonds lopen we een beetje rond en eten we in de stad.

Zondag bezoeken we Georgetown. Na een ontbijt bij een locale foodcourt gaan we op pad. We zien dezelfde mix als in de meeste vorige steden; Little India, Chinatown en Colonial District. Dit betekent dat we tempels zien, moskeeen en oude Engelse/Koloniale gebouwen. Wel jammer is dat veel winkels dicht zijn en het daardoor rustig is op straat. Na deze toeristische wandeling gaan we afkoelen in een groot winkelcentrum. Hier gaan we op zoek naar de koopjes, want die zijn hier genoeg. Vervolgens eten we wat en 's avonds gaan we naar de bioscoop. Grappig is dat je hamburgers kan laten bezorgen in de zaal, misschien moet ik dat eens introduceren bij Pathe.

De volgende dag bezoeken we de rest van het eiland. Allereerst rijden we naar Penang Hill. Met een treintje rijden we naar boven. De weg is behoorlijk steil, wat er voor zorgt dat het vrij lang duurt. Bovendien is het weer erg warm en zijn de coupe's op niet westerse wijze ontworpen; klein en laag. Uiteindelijk komen we boven en hier hebben we een mooi uitzicht over het eiland en voornamelijk Georgetown. Ook zien we de bekende brug van het vaste land naar het eiland. Verder bekijken we een tempel en een moskee op de bergtop en lopen we wat rond. Dan weer terug; eerst een uur wachten en dan een half uur dalen. Hierna gaan we naar de Kek Lok Si Tempel. Dit is een mooie Chinese tempel. Het is een heel complex van verschillende gebouwen en tempels. Jammer is wel dat ook hier de commercie is toegeslagen, maar als je daar doorheen weet te kijken is het een indrukwekkend complex. In het complex zijn twee grote trekpleisters; een 36,5 meter hoog beeld en een huis/pagoda in drie verschillende bouwstijlen. Vooral het enorme beeld maakt indruk. Vervolgens rijden we naar Penang National Park. Hier maken we een korte wandeling door de bossen en langs het water. Daarna gaan we weer terug naar het hotel en eten we in de stad bij een Indiaas restaurant.

Dinsdag 27 oktober gaan we verder richting Cameron Highlands. Onderweg maken we verschillende stops. De eerste is nog op het eiland, bij Snake Temple. De tempel zelf valt iets tegen en zeker na de enorme tempel van gisteren. Bij de tempel is ook een slangenboerderij; hier zien we veel verschillende soorten slangen, waaronder eentje van tien meter lang. Via de brug rijden we vervolgens naar het vasteland. De volgende stop is bij Matang Mangrove Reserve Forest. Hier maken we een wandeling door de mangrove. Ik vind het weer een bijzonder gezicht, al die bomen in het water/modder. Ook de aparte wortels van de bomen (die in het water staan) geven een apart en bijzonder gezicht aan dit bos. Vervelend bij-effect is dat er erg veel muggen rondvliegen, maar gelukkig zijn er deze keer geen bloedzuigers. Na de wandeling gaan we naar Kuala Kangsar. Hier bekijken we een moskee en het enorme huis van de sultan. Beide gebouwen zijn enorm groot en (na een kleine taxatie) enorm kostbaar. Hier zit geld zeg maar. Twee musea in de omgeving zijn van hetzelfde niveau. Erg mooi en groot.
Daarna gaan we naar Kellie's Castle; een niet voltooid kasteel uit 1921. Leuk om gezien te hebben. Daarna rijden we naar onze eindbestemming; Cameron Highlands. Onderweg zien we veel steengroeves, kassen voor aardbeien en theeplantages. Ook zijn er veel arbeidsdorpjes (erg grauw en vies, jammer om te zien in zo'n mooie omgeving). Uiteindelijk stoppen we in Tanah Rata. Dit (enigzins toeristische) plaatsje is onze uitvalbasis voor de aankomende dagen.

Op woensdag 28 oktober gaan we onze eerste wandeling maken in het gebied. Voordeel is dat het kouder is, dus ik verwacht langer te kunnen lopen dan de afgelopen weken tijdens verschillende wandelingen. Eerst een warming-up wandeling naar een waterval in de omgeving van het hotel. Daarna het echte werk; de top van een nabij gelegen berg. Helaas blijkt al snel dat ook hier het wandelen een stuk zwaarder is dan in bijvoorbeeld Oostenrijk. Onderweg kom ik weer zes keer "de man met de hamer" tegen, maar uiteindelijk bereiken we dan toch de top. Moe, maar voldaan en ook een beetje trots kijken we tevreden uit over het dal. Best een mooi gezicht. Dan weer terug... Gelukkig gaat dit makkelijker, hoewel de wegen erg dicht begroeid en erg steil zijn. We moeten vrij geconcentreerd blijven lopen. Als we het dorp bereiken gaat het keihard regenen, we zijn net op tijd binnen. Vervolgens eten we wat, gaan ontspannen in het hotel en daarna weer eten in het dorp.

De volgende dag begint met een bezoek aan een theeplantage. Bij de theeplantage hebben we een mooi uitzicht (na een korte wandeling, de benen doen nog een beetje zeer) over het gebied. Ook proeven we verschillende soorten thee. Daarna rijden we weer verder. Onderweg komen we langs een mooie grote waterval, die we uiteraard op de foto vastleggen. Daarna gaan we naar Genting Highlands, het Las Vegas van Maleisie. De weg er naar toe is erg steil; de auto kan het maar net aan, maar gelukkig komen we ook deze keer weer veilig boven. Het is erg druk en de betere hotels blijken al vol te zitten. We eindigen bij een lopende band hotel; lange rijen voor het inchekken en bureaucratische logica. Toch kan ik het wel waarderen, wel grappig om te zien. In de omgeving van het hotel zijn casino's, een pretpark en een indoor pretpark/winkelcentrum. Het is allemaal heel nep, gemaakt en over-de-top, maar daardoor wel enorm grappig. Ik vermaak me prima. Bovendien zijn we een van de weinige Westerlingen, wat betekend dat we behoorlijk de aandacht hebben. Uiteraard gaat de meeste aandacht uit naar Sebastiaan ;). De "ohhs", "you so tall" en "do you play basketball" blijven in onze oren doorklinken. 's Avonds eten we bij een "all-you-can-eat" restaurant. Niet verkeerd. Daarna lopen we wat rond in de casino's. Vele Ringgits worden weer vergokt door de lokale bezoekers.

De volgende dag gaan we weer verder. Genting Highlands was leuk voor een dag, maar veel langer hoeft het niet te duren. Na een ontbijt in een vreetschuur (een beetje duwen en trekken om een eitje te krijgen), gaan we richting Kuala Lumpur. We rijden rustig naar beneden, want de weg is glad door de regen. Halverwege stoppen we bij een tempel. Deze blijkt in dezelfde stijl als heel Genting Highlands; enigzins nep en gemaakt, dus we gaan weer snel verder. De volgende stop is bij Batu Caves. Dit moet hetzelfde zijn als Gua Charas, een grote grot met daarin een Hindo tempel. Om de grot te bereiken moeten we een trap nemen van 276 treden. Best weer een pittig stukje lopen en zeker in de brandende zon. Gelukkig ga ik niet helemaal kapot deze keer. Als we eenmaal boven zijn zien we een enorm grote grot. Aan het einde van de grot is een redelijk grote tempel gebouwd. De zon schijnt precies door een opening van de grot op het gebouw, wat een mooi effect heeft. We lopen wat rond en daarna bekijken we een paar tempels in de directe omgeving.
Vervolgens gaan we richting het vliegveld om de huurauto in te leveren. Ook deze auto is weer heel gebleven. Hierna gaan we met de trein naar Kuala Lumpur. Deze keer verblijven we in het Grand Millenium Hotel. Ook geen vervelende! Zeer chique en erg mooi. Dat moet goed komen de aankomende dagen.

Zo, dat waren weer een aantal dagen van onze vakantie. Niet vervelend he?! De dagen in Kuala Lumpur zal ik later nog vertellen, maar dat is vooral ontspannen, beetje rondkijken en shoppen onder het motto "shop till you drop".

Tot de volgende blog!

• 02 November 2009 - 11:10

Sas En Erwin:

Hé Alex bedankt voor alle reisverslagen was erg leuk om je reis te volgen. We wensen jou en Sebastiaan een hele goede terugreis en kijken uit naar een persoonlijk reisverslag van jou hier in Hinterstoder!!

• 02 November 2009 - 12:31

Paul:

Ha broer, het einde is in zicht he! Ben zeer benieuwd naar je foto's. Hier is het eveneens nat, maar dan niet van het zweet... Veel plezier nog de aankomende dagen in Kuala Lumpur en tot woensdagavond. By the way ik heb zojuist een vraag ontvangen over de Malaysia Ringgits. Of je deze mag verhandelen.... Je kan nog bij ons komen werken.. haha!

• 02 November 2009 - 14:23

Hester:

Hoi Alex, ja het aftellen is begonnen. We hebben je wel gemist! Ben ook benieuwd naar alle -hoeveel zijn het er 5000- foto's? Goede reis terug en tot woensdag.

• 02 November 2009 - 16:14

Jus:

klinkt niet verkeerd.

geniet van laatste dagen!

• 03 November 2009 - 11:13

Bastiaan:

eej alex..

bedankt voor de mooie foto's en leuke verhalen van je grote avontuur..
    kom de foto's en de verhalen maar een keer in twente vertellen..

een hele goede terug reis

gr bastiaan en rest van de familie